Aktualności,  Astronomia

Czytaj w czasie wolnym! „Człowiek Istota Kosmiczna”.

Tytuł: Człowiek. Istota kosmiczna.
Autor: Grzegorz Brona, Ewelina Zambrzycka
Wydawnictwo: Znak.

50 lat temu stanęliśmy na Księżycu. Co dalej? Czy kiedyś złapiemy deszcz diamentów, który pada na Saturnie każdego dnia? Po co szukać wody na Marsie, skoro jest jej pod dostatkiem na księżycach Jowisza? Kiedy zamieszkamy w hotelach na orbicie Ziemi? Czy podróże w kosmos mogą wydłużyć życie człowieka?

Fizyk cząstek elementarnych, biznesmen, do niedawna szef Polskiej Agencji Kosmicznej, miłośnik „The Big Bang Theory” i „Star Treka” w rozpalającej wyobraźnię rozmowie o tym, jak fiction inspirowało science, dlaczego Elon Musk chce zbombardować Marsa i co wstydliwego zostawili astronauci na Księżycu.

E.Z.: „Astronauci, którzy spacerowali po Księżycu zamiast grzać się w świetle jupiterów, musieli odbyć dwutygodniową kwarantannę, na wypadek gdyby przywieźli ze sobą jakieś
księżycowe mikroby”.
G.B.: „Rzeczywiście, naukowcy obawiali się, że pod powierzchnią Księżyca mogą mieszkać mikroby, które zainfekują przybywających Ziemian. Dlatego w wypadku misji Apollo 11, 12 i 14 zastosowano kwarantannę i obserwacje powracających na Ziemię astronautów. W kolejnych misjach zrezygnowano z tej procedury, bo po przebadaniu skał księżycowych okazało się, że na Srebrnym Globie nie ma śladów jakiegokolwiek życia”.

Oprócz ekscytującej i momentami zabawnej rozmowy w książce zawarte zostały zdjęcia m.in. z programu Apollo i lądowania na Księżycu. Inspirująca i zaskakująca książka zarówno dla marzycieli, jak i dla tych, którzy wiedzą, że na Ziemi zostało nam niewiele czasu.

Kosmos – nasza jedyna przyszłość – jeszcze nigdy nie był tak dostępny.

Grzegorz Brona – doktor habilitowany nauk fizycznych i biznesmen. Pracował na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Były szef Polskiej Agencji Kosmicznej, miłośnik science fiction. Pracę zawodową rozpoczynał w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN, po powrocie do Polski został współzałożycielem spółki Creotech Instruments. Buduje satelity, wie wszystko o kosmosie, chciałby podróżować w czasie i poznawać ludzi, którzy zmieniali świat.

Ewelina Zambrzycka – dziennikarka i redaktorka, pasjonatka tematyki popularnonaukowej. Związana m.in. z „Życiem Warszawy” oraz magazynami Gazety.pl oraz Wirtualnej Polski. Lubi zadawać pytania o tajemnice Wszechświata i marzy o miejscu w Akademii Gwiezdnej Floty.