„Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce”

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z lat 80. oraz 90. robią dzisiaj?
Po świecie komputerów 8 bitowych, giełd, piractwa, czasopism o grach, początkach biznesu rozrywkowego oprowadzają w niewygodnej dla wszystkich i pełnej prawdy rozmowie Tomasz TDC Cieślewicz i Piotr Marecki. Z tej geekowskiej narracji wynika także, że gry i demoscena to część dziedzictwa kulturowego, a „Robbo” i inne tytuły należy wreszcie postawić tam gdzie ich miejsce: obok filmów Wajdy i powieści Tokarczuk.

SPIS TREŚCI

1. MIELIŚMY GŁÓD KOMPUTERÓW
początki gamedevu w Polsce/Byliśmy totalnie do tyłu!/Mieliśmy głód komputerów/Atari w Pewexie, Commodore64 z Niemiec/ stan wojenny i pierwszy automat arcade’owy/ Ogromna rola ZX Spectrum/ różnice między komputerami rzutują na charaktery ich użytkowników/ złomodor, spectrumna i Atari z węgla i ze stali /

2. NASZE SPÓŹNIENIE OKAZAŁO SIĘ ZBAWIENIEM
Bieda jak w Indiach/ czasopisma o komputerach – Top Secret, Secret Service, IKS, Bajtek/Krzyś Kubeczko/ Atari podłączone do telewizora/system turbo/ Internetu jeszcze nie było/ kółko komputerowe bez komputerów /W co wtedy grałeś?/opisy gier nie przystawały do stanu faktycznego/garbowanie pamięci i stołokulotoncze urządzenie wskazujące/granie subwersywne/ modyfikacja gry to była rozrywka/chciałem zmieść moją szkołę z powierzchni ziemi/hakowanie rzeczywistości/nudne „państwowe” gry komputerowe/nie chcę się śmiać z bieda-komputerów/polskie konsole/ Sinclair skomputeryzował socjalistyczną Polskę/Jack Tramiel przypomina sobie o polskich korzeniach/wydarzyło się jakieś szaleństwo/ nasze spóźnienie okazało się zbawieniem/

3.RYNKOWA SCHIZOFRENIA
Giełdy i piraci/ walka z piractwem polskich gier/ tak do końca nikt nie był wtedy w Polsce w tej branży w zgodzie z prawem/rynkowa schizofrenia i gigantyczny biznes/te dzieciaki nie miały pojęcia, że istnieje coś takiego jak prawa autorskie/giełda na Grzybowskiej/zalewanie klejem/crackerzy i hakerzy/cractra jako reklamy piratów/ ustawa z 4 lutego 1994 roku/zalety piractwa/otwarte komputery

4. KOPIOWANIE SUROWO WSKAZANE NA POLSKIEJ DEMOSCENIE
Giełdy a początki gamedevu/ prescena czyli nerdzi i geekowie i ich twórczość/polska demoscena i „kopiowanie surowo wskazane”/ sztuka, gdzie istotne są forma i sprzęt/nicki na demoscenie/ komputer zaczął mówić po polsku/od demoscey do gamedevu/pierwsza polska gra/

5.GATUNKI I KLASYKI
Mózgprocesor i Robbo/ Czy najsłynniejsza polska gra jest plagiatem?/ Taka postawa, jaką prezentuje Pelc, normalna po prostu nie jest/demosceniczne ambicje w grach/ to historycznie najważniejszy moment i jednocześnie też katastrofa – Arkanoid II Pink Softhardu/Five to Five – demko jako reklama/początki Mirage’u/gamo- gatunek, który umarł śmiercią naturalną / sukces komnatówki A.D. 2044/ LK Avalon numerem jeden ówczesnego polskiego gamedevu / uczcie się Action!/Mazur i Łukszo –jak Jobs i Wozniak/organizacja pracy w Mirage/ pokaz dem w szkole podstawowej/o dziwo – to mnie dziewczyny podrywały na Atari

6. LK AVALON, MIRAGE, ASF, SPEKTRA, TIMSOFT – POPKULTURA I AMBICJA
cały świat nie pamiętał już o Atari ośmiobitowym, a w Polsce…/co to wtedy znaczyło wydać bestseller?/popkulturowy Mirage, ambitny L.K.Avalon/ Zawsze byliśmy przyjmowani z szacunkiem – kawa, herbata, pepsi…/ wcisnęli redakcję Atari Magazynu do pokoju Commodorowców/próby demake’ów/Rosyjska Ruletka/ mistrzostwo Jakuba Husaka/”grzebanie w kodzie” – bugi i debugowanie/Misja i Fred – „koszmarny błąd marketingowy” /współpraca i konkurencja czyli rynek był piracki, więc ludzie patrzyli na siebie jak na wrogów”/ Tajemnice Atari, Świat Atari, C&A, czyli „jak wy to reklamowaliście?”/ „W czołówce Kultu był nawet morphing” – gry od Atari Star Force / Inside od Spektry – to jest rzecz genialna/inne dzieła Magnusa/TimSoft wydaje gry na Commodore64/ pecet i Amiga – kolejny etap i doganianie Zachodu/rynek gier na ZX Spectrum – To po prostu u nas nie zadziałało/ to byłby błąd, pomijać technologię w badaniach nad historią gamedevu/3D i 16-bit/

7. POLSKO-AMERYKAŃSKA WSPÓŁPRACA NA ŻOLIBORZU
amerykański gamedev na Żoliborzu/California Dreams – no przecież każdy chciałby w takim miejscu pracować!/ jeżeli by zapomnieć, że byliśmy traktowani jak tania siła robocza, to jest to jakaś duma dla Polski/Tetris 3D czyli Blockout/ przemiany po roku 1989 zniszczyły fenomen Karenu

8.ŚWIRY, MANIACY, JASKINIOWCY I ROLNICY, CZYLI DEMOSCENA DZIŚ
dziś powstaje około stu gier na Atari ośmiobitowe rocznie… /scena atarowa – kulturowy, socjologiczny i psychologiczny fenomen/nisze i jaskinie Atarowców/retro – bardzo nielubiane słowo/ dla nas ten sprzęt się nie skończył/ Drygol – restaurator sprzętu ze złomowiska/podgrzewanie Atari suszarką/wyższy poziom geekostwa/współpraca z Kazem na Atarionline.pl/wielogodzinne wykłady popularyzujące wiedzę o Atari/świry i maniacy/kolekcjonerzy sprzętu – to jest najgorsze – sprzedawać swój ukochany komputer/idealny dzień Atarowca/ byliśmy jak jaskiniowcy na współczesnym torze wyścigowym/popularyzatorskie wykłady o początkach polskiego gamedevu/ TDC jako rolnik

AUTORZY

Tomasz TDC Cieślewicz – warszawiak, wychowany w PRL-owskich salonach arcade, w 1988 rodzina złożyła się na jego pierwszy komputer Atari 800 XL – to zapoczątkowało jego największą pasję – programowanie CPU Atari i jego procesora graficznego ANTIC; umiejętności zdobywał i rozwijał już od 1989 roku w warszawskiej firmie Mirage Software Ltd. jako jeden z najmłodszych twórców pierwszych polskich gier; w latach 1992-1994 współpracownik Bajtka oraz członek redakcji Atari Magazynu; ukończył łącznie cztery kierunki studiów informatycznych; obecnie od kilkunastu lat redaktor serwisu Atarionline.pl. Prowadzi szkolenia i warsztaty z programowania, programowania i projektowania gier i dem, a także dziesiątki prezentacji i wykładów dotyczących historii gier, początków polskiej branży gier, demosceny, 3D, przemysłu filmowego i in. Tworzy gry i demka na Atari XL/XE, jego prace wielokrotnie znajdowały się na podium demosceny w kategoriach: Game, demo, GFX i Wild. W wolnych chwilach lubi sobie konwertować pliki AVI z wykorzystaniem różnych kodeków.

Piotr Marecki – profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmuje się mediami cyfrowymi. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie prowadzi UBU lab (http://ubulab.edu.pl/). Postdok na Massachusetts Institute of Technology (2013–2014), stypendysta Fulbrighta.

Książkę można zakupić w sklepie wydawcy https://bit.ly/2OHDGfi

Partnerem wydania jest Kraków Miasto Literatury UNESCO

Pixel art na okładce Krzysztof Kaz Ziembik 

Wydawnictwo: Korporacja Ha!art (http://www.ha.art.pl)

 

PATRONI:

UWAGA: Warszawskie spotkanie  z Tomaszem TDCem Cieślewiczem oraz Piotrem Mareckim – autorami książki: „Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce”, odbędzie się w sobotę, 11 stycznia 2020 o 17:00 19:00, w Warszawskie Muzeum Komputerów i Gier

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *